- Izolatory ceramiczne i ceramika techniczna: rewolucja w wysokotemperaturowych zastosowaniach
- Sieczki dla koni – dlaczego warto wprowadzić je do diety Twojego konia?
- Personalizacja opakowań z nadrukiem: Jak wyróżnić swój produkt?
- Odkryj klucz do nauki języków z Matfel.pl - słowniki polsko-norweskie i polsko-czeskie
- Wpływ polityki handlowej na ceny surowców na giełdzie
Jak często należy zmieniać opony?
“Gumy” to jeden z najważniejszych elementów samochodu wpływających bezpośrednio na bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu. Jazda na zużytym ogumieniu, albo niskiej klasy oponach przy kiepskich warunkach atmosferycznych może skończyć się tragicznie.
Dlaczego stan opon jest tak ważny?
Wiele osób ignoruje stan techniczny opon w swoich samochodach. Tak naprawdę jednak nawet najlepsze tarcze hamulcowe i zaawansowane systemy wspomagające nie są w stanie uratować sytuacji, którą zepsuło kiepskie ogumienie. Bowiem koła to jedyny element, który ma bezpośredni kontakt z podłożem i to im musimy zaufać w znacznym stopniu.
Jak czytać wiek opon i jakie ma on znaczenie?
Stare opony to nie tylko zagrożenie. Okazuje się bowiem, że mają one spory wpływ na niekomfortowe prowadzenie samochodu.
Jak należy odczytywać wiek opon? Otóż zaraz za symbolem DOT znajduje się specjalny ciąg znaków. Jeśli dobrze się przyjrzymy zauważymy, że ostatnie cztery cyfry zostały wyraźnie zaznaczone specjalnym wytłoczeniem. To właśnie jest data produkcji opon podawana w formacie: 2 cyfry oznaczające tydzień roku oraz 2 cyfry oznaczające rocznik. Przykładowo: jeśli na naszej oponie wytłoczone cyfry to 1908 to odczytujemy jej datę produkcji jako 19 tydzień (początek maja) 2008 roku.
UWAGA! W niektórych przypadkach opony mogą mieć oznaczenie w postaci 3 cyfr. Oznacza to jednak, że pochodzą one sprzed 2000 roku i w żadnym stopniu nie powinno się ich wykorzystywać na drodze.
Kiedy zmienić opony?
Obecne przepisy nie określają maksymalnego “wieku” opon. Wymagają jednak od kierowcy dokładnego dbania o ich stan techniczny. Dlatego też 15-letnie ogumienie raczej powinno być zmienione… i to dawno temu.
Jeśli chodzi o głębokość bieżnika to zgodnie z prawem powinna wynosić ona powyżej 1,6mm. W praktyce jednak opona traci swoje właściwości w momencie gdy bieżnik zużyje się i jego głębokość wynosi mniej niż 3 mm latem i 4 mm zimą.
Oczywiście zużywanie się opon nie jest czymś, co można określić czasem. Wpływ na to ma bowiem wiele czynników takich jak rodzaj pokonywanych tras i nawierzchni, poziom ciśnienia czy nawet styl jazdy. Warto też wspomnieć, że niejeżdżenie autem również niekorzystnie wpływa na kondycję opon.
Bazując na doświadczeniu wielu kierowców jedyną “wytyczną”, która pokaże nam kiedy zacznie się za nami rozglądać wulkanizacja jest przebieg. W większości przypadków opony wymienia się po przejechaniu na nich około 25-50 tysięcy kilometrów.
Stan opon powinien być co roku kontrolowany na stacji diagnostycznej przy okazji badania technicznego. Co ważne: bardzo zła kondycja ogumienia powinna być dla diagnosty oczywistym powodem niedopuszczenia auta do ruchu drogowego.
Trwałość opon zimowych
Warto pamiętać o tym, że mieszanki stosowane do produkcji opon zimowych są niestety mniej odporne na ścieranie. Według statystyk modele przeznaczone na niższe temperatury mogą charakteryzować się nawet 15-30% mniejszą żywotnością, dlatego też trzeba szczególnie pilnować stanu technicznego ogumienia na zimę.
Szczególnie niekorzystnie na zużycie opon zimowych wpływa jazda przy temperaturze przekraczającej 10 stopni.